Home » Verander je Focus, verander je stemming

Verander je Focus, verander je stemming

“Questions control what you focus on, What you focus on is what you feel, What you feel is your experience of life.”

Tony Robbins

Wat is stemming?

Een stemming is een emotionele toestand die je kan helpen of belemmeren. Zo kun je bijvoorbeeld verdrietig, wanhopig, angstig of nieuwsgierig zijn. Een combinatie is ook mogelijk. Er zijn sterke aanwijzingen dat het ervaren van omstandigheden samenhangt met de concentratie neurotransmitters en dat verschillende neurotransmitters verschillende stemmingen opleveren (New Scientist, 2004). Hierin schuilt een enorme kans. Yes! Ons brein maakt namelijk geen onderscheid of iets daadwerkelijk gebeurd is of dat het sterk is ingebeeld.

Ervaar het zelf!

Doe je ogen maar eens dicht en denk aan het meest smakelijke en sappige stuk fruit dat je ooit hebt gegeten. Maak deze gedachte eens tien keer sterker. Het water loopt waarschijnlijk uit je mond, alleen al door de gedachte. Maak je ogen maar weer open 🙂

Helaas geldt dit ook voor ongewenste stemmingen. Iemand die aandacht geeft aan angst op een onwenselijk moment, zal belemmerd worden door angst. Angst zal je willen stoppen en houden daar waar je nu bent, want dat is volgens ons brein het meest veilig.

Je brein en Focus (RAS)

In je brein speelt het zogenaamde RAS (Reticulair Activerings Systeem) een belangrijke rol bij het richten van aandacht. De hersenen kunnen maar een beperkt aantal zaken tegelijk aandacht geven. Het RAS is een soort filter voor jouw werkelijkheid. Je onderbewuste pikt heel veel signalen op waarbij het RAS regelt welke informatie toegelaten wordt in het bewustzijn. Het RAS laat dus door waar jij aandacht, interesse en energie aan geeft dat is immers voor jou belangrijk. Hoe vaker je iets aandacht geeft hoe sterker verbindingen in het brein worden. Of je iets wel of niet wilt, als je er focus op legt maak je het belangrijk. Wat je aandacht geeft groeit (gewenst of ongewenst).

Door je focus te veranderen, maak je iets anders belangrijk voor het RAS. Dit betekent dat je energie naar iets anders gaat. Met wat oefening kun je door je focus te veranderen een andere stemming creëren. En bedenk je eens dat je in plaats van een angststemming bij een belangrijke keuze in een vermogende stemming bent, zou je keuze er dan anders uitzien? Je kunt je dus anders voelen door een andere focus te kiezen, hoe gaaf is dat? En dat project dat laatst is mislukt? Kwam dat daadwerkelijk door te weinig tijd, verkeerde specialisten of noem maar op? Zou het niet zo zijn dat in een vermogende stemming al deze knelpunten opgelost zouden worden? Zou je in een vermogende stemming niet gewoon de goede mensen regelen en tijd vrijmaken?

Tips om je focus direct te veranderen

1.      Kijk naar iets anders! Meer specifiek, kijk naar boven of naar beneden. Je ogen geven signalen naar je brein. Als ervaren bestuurder hoef je in een auto maar naar een punt te kijken om er heen te rijden. In de NLP kijk je naar beneden om bij je diepste gevoelens te komen en naar boven om te visualiseren. Kijk bij angst niet naar beneden maar naar boven om te voorkomen dat je nog dieper in je angststemming komt. Lees je een boek in het vliegtuig en zit je in een angststemming, houd je boek dan hoger zodat je ogen meer omhoog gericht zijn.

2.      Focus op een andere houding: er zijn houdingen die je direct in een andere stemming helpen. Ga maar eens rechtop staan, kin omhoog, schouders omlaag. Lastig om met deze “power pose” in een depressieve stemming te komen nietwaar? Google eens op powerposes en probeer er eens een paar voor de spiegel. Wat heb je te verliezen?

3.      Focus op andere vragen. Focus heeft te maken met vragen die je (aan jezelf) stelt. Vermogende vragen geven je vermogende antwoorden. Belemmerende vragen geven belemmerende antwoorden. Vergelijk deze twee vragen:

  • Hoe kan mij dit overkomen? >> onrechtvaardige stemming
  • Wat kan ik hiervan leren? >> nieuwsgierige stemming

4.      Laat ontkenningen weg. Je brein kan niet omgaan met ontkenningen omdat zelfs bij een ontkenning het beeld en de focus al zijn ontstaan. “Denk niet aan een roze olifant en de focus ligt er al op.” Het beeld en de aandacht is er. Wees je bewust van de taal die je kiest!

5.      Extra: indien je direct je focus wilt verleggen vanuit een angststemming, focus dan op dankbaarheid. Een moment waarop je enorm dankbaar bent in je leven vervaagt je angst onmiddellijk!

Het maakt dus uit “hoe” je loopt, kijkt, staat, praat of zit. De keuzes die je hierin maakt bepalen je focus en daarmee je stemming.

Ik daag je uit om nu direct over te gaan tot actie. Ga terug naar een moment dat je in een vermogende / wenselijke stemming was. Wat deed je toen? Hoe keek je? Wat zei je tegen jezelf? Schrijf ze op en pak ze erbij de eerst volgende keer om je stemming te veranderen.

Vragen of hulp nodig? Je kunt altijd contact me mij opnemen.

Business photo created by jannoon028 – www.freepik.com

Open chat