Home » Empower jezelf

Empower jezelf

Doorbreek je cirkel en kom in een andere gemoedstoestand!

Invloed op je eigen gedachten uitoefenen?

Empower jezelf! Ben je opzoek naar een manier om meer invloed uit te oefenen over je beslissingen zodat je de controle in het moment niet verliest? Je wilt niet dat je automatische piloot je in een bepaalde gemoedstoestand brengt maar hier zelf (bewust) de controle op houden?  In dit artikel wordt je meegenomen hoe je deze situaties te baas kunt zijn. Hoe je jezelf kunt coachen en empoweren. De stappen die worden uitgelegd helpen je om af te rekenen met het gevoel van geen controle over een gemoedstoestand. Als je dit weet toe te passen voordat blokkades zich ontwikkelen die leiden tot claustrofobie, vliegangst of een allergie tegen personen dan kun je jezelf meer in je kracht zetten. Zijn de blokkades al aanwezig, geen nood want ook deze stappen kunnen je helpen om te schakelen tussen je eigen denkstijlvoorkeuren (metaprogramma’s) waardoor een probleem kleiner wordt of zelfs op den duur helemaal verdwijnt.

De kennis die in dit artikel wordt gedeeld vloeit voort uit een sessie: hoe kun je NLP toepassen op jezelf? Het is het resultaat van een dagje bomen samen met een collega Master NLP Coach en Kurt Wegener van NLP Opleidingen Wegener. Resultaten en inzichten waar ik hen dankbaar voor ben. Er is getracht dit artikel zowel interessant te maken voor lezers met- als zonder NLP kennis. De NLP-termen zijn cursief weergegeven.

Voorbereiding

Voordat de uitleg volgt hoe je een gemoedstoestand verandert is het belangrijk om te weten dat het om een situatie moet gaan waar jij invloed op kan uit oefenen en die binnen jouw bereik ligt (vormvoorwaarden). Daarnaast moet je je met deze situatie kunnen verbinden (associëren). Indien je je niet kunt associëren kom je niet bij de emoties. Wellicht is de noodzaak er (nog) niet voor je. Zonder associatie is verandering niet mogelijk. Met andere woorden je moet de toestand bij jezelf kunnen oproepen. Hierin schuilt ook een gevaar. Als je te sterk geassocieerd bent met de situatie zit je als het ware in die situatie en kan dit al tot flinke stress, angst of andere emoties leiden. Weet dat dit kan gebeuren en wees hierop voorbereid. NLP’ers onder ons kunnen een veiligheidsanker (bale out anchor) plaatsen. Indien je niet weet wat dit is of hier oncomfortabel mee bent zoek je een trigger die een positieve gemoedstoestand opwekt (geluk, blijdschap, rust etc.). Denk aan een foto (of beeld in gedachten) een muziekje (geluid) of het gevoel dat je ervaart (als je op het strand ligt en de wind door je haren blaast). Op het moment dat je aan de slag bent en je raakt onverhoopt te sterk geassocieerd  trigger je jezelf met de veilige situatie waardoor een moment van stress, angst etc. Afneemt. Het is namelijk de bedoeling dat we uitdagende situaties tackelen en niet nog sterker maken of zelfs nieuwe belemmerende strategieën installeren. Raadpleeg bij twijfel iemand die hier ervaring mee heeft (bijv.een NLP Coach). Als dit voor het eerst is dat je hiermee kennismaakt start dan niet gelijk met een situatie die een hele grote lading heeft of zelfs trauma, maar een situatie die een lichte emotie bij je opwekt. Let op, er moet wel emotie optreden anders kun je je niet met de situatie verbinden.

Stappen om jezelf te empoweren

  1. Zorg voor een escape (veiligheidsanker) zoals hierboven beschreven en check of je aan de vormvoorwaarden voldoet.
  2. Ga in gedachten naar de situatie (associeer je) en beleef de situatie als het ware opnieuw, als een film die je terugspoelt naar het moment voordat de situatie plaatsvond (bijv. Ik pakte mijn spullen in, ging naar het vliegveld, zag een aantal vliegtuigen, hoorde motoren etc). Belangrijk hierbij is om te starten voordat de emotie plaatsvond. Betrek de situatie naar jezelf. Als je “ik” zegt bekijk je automatisch de situatie vanuit jouw perspectief en ben je verbonden met de situatie (geassocieerd). Zonder geassocieerd te zijn kun je geen emotie opwekken.
  3. Informatie verzamelen (kalibreren met jezelf): wat zie, hoor of voel je in de situatie die je wilt aanpakken. Praat letterlijk tegen jezelf. Als je niet voldoende beelden, geluid en gevoel kunt creëren bij de situatie belemmer je het veranderproces. Stel jezelf open vragen met de 5 W’s (wie, wat, waar, wanneer, welke en hoe) zodat je informatie krijgt over hoe jij de wereld waarneemt. Waarom-vragen zijn veelal nutteloos in deze omdat deze je net in je eigen cirkel brengen. De eerste drie zintuiglijke kanalen (zien, horen en voelen) spelen hierbij een belangrijke rol. Door goede vragen te stellen kun je als het ware signalen uitlokken die waardevol zijn bij het vinden van de oplossing. Informatie moet concreet worden (metamodel) zodat nieuwe informatie aangeboord kan worden in de denkstijlvoorkeuren (metaprogramma’s).
  4. Wellicht heb je na stap drie voldoende informatie over jezelf. Indien dit niet zo is ga dan door met informatie verzamelen om tot de kern te komen. Dit kun je doen door vanuit een ander perspectief te kijken (geassocieerd, gedissocieerd, waarnemend). Kijk eens als waarnemer naar de situatie. Je neemt letterlijk waar dat jij (noem je naam) in een situatie bent: “[naam van jezelf] stapt de vertrekhal van een vliegveld binnen en loopt naar de balie”. Vraag je af of gedrag je iets oplevert. Misschien kun je als waarnemer zelfs tips aan jezelf geven die vanuit het ik-perspectief niet in je opkomen. Een ander hulpmiddel om tot de kern te komen is om informatie in kleinere of juist grotere delen te organiseren (chunkmodel). Maak informatie eens algemener (up-chunk) waardoor je verbanden of relaties ontdekt of juist meer gedetailleerd waardoor verbanden met het grote geheel juist vervagen en verschillen aan het licht komen (down-chunk).
  5. Afstemmen met jezelf (rapport maken). In deze stap zit een belangrijk onderdeel van de oplossing. Er zitten namelijk elementen in het onderdeel rapport maken die je kunnen helpen om de cirkel te doorbreken dan wel vast te houden. Als je de belemmerende overtuiging letterlijk voor jezelf herhaalt (backtracken) blijf je in de belemmerende cirkel. Indien je echter afstemt met jezelf en je gedachten leidt brengt je dit in een andere stemming (pacing en leading). Doordat je in een andere stemming komt, kom je als het ware uit de cirkel (punt 5). Een extra tip bij dit punt is de break state: directe onderbreking van de gemoedstoestand. Een breakstate haalt je direct uit de cirkel. Dit kan handig zijn als er een conflict dreigt te ontstaan met een ander of als de lating zo hoog oploopt dat afstemming met jezelf een enorme uitdaging is. Deze break-state leidt tot onderbreking van je gemoedstoestand en daardoor meer controle en relativering van het moment. Bijv. “Goed punt, ik parkeer de vraag en kom erop terug, maar niet nu” of “laten we er een nacht over slapen, stoppen met mailen en het er morgen over hebben”. Je stopt de cirkel (soms letterlijk een kettingmail doorbreken).
  6. Door de andere stemming ga je vanuit een ander perspectief tegen dingen aankijken (herkaderen). Nu is letterlijke herhalen (backtracken) zeer waardevol. Herhaal je eigen herkaderde beeld zodat het sterker en groter wordt (submodaliteiten). Het is immers jouw beleving van de nieuwe waarheid. Een waarheid die je leven verrijkt in plaats van verarmt (in tegenstelling tot de eerdere cirkel waar je in zat).
  7. Doordat je de situatie hebt geanalyseerd en bewust hebt gekeken hoe je dit voor jezelf kan oplossen zal de lading van de gemoedstoestand afnemen als deze zich (opnieuw) voordoet. Je weet immers de oplossing. Hoe kun je nu de nieuwe gemoedstoestand triggeren als de belemmerende situatie zich voordoet? Door bij jezelf een trigger te installeren (anker). Zonder NLP-kennis kan dit het beste met een als… dan situatie. Bijv. “Als ik X zie denk ik Y”. Waarbij Y natuurlijk een positieve emotie (blijdschap, geluk) moet opwekken. Herhaal deze trigger minimaal 3x voor jezelf (vanaf 3x kan gesproken worden over patronen, >30x zelfs over gewoontes).

Door bewust hiermee bezig te zijn zul je merken dat lading afneemt en dat dit een bijdrage in je leven (werk en privé) is. Eigenlijk bagatelliseer je voor jezelf een situatie waardoor je je gaat afvragen of het eigenlijk wel zo erg is. In het begin kost het wat tijd maar door oefening van deze punten zul je merken dat je situaties makkelijker de baas kunt zijn en je eigen cirkels kunt doorbreken. In het begin bewust. Bij goede oefening zelfs onbewust! Overigens, je leest dit artikel waarschijnlijk omdat je op een bepaald vlak bent doorgeschoten in je kracht waardoor een bepaalde denkstijl te overmatig aanwezig is (en er een verarming is van andere denkstijlen). Het komt voort uit iets positiefs, en als je het weet om te buigen is dat nog krachtiger! Wat je doet is goed, totdat jij vindt dat het tijd is voor verandering!

Open chat
Powered by